Overslaan naar content

Ambulant Gezinsbegeleider

  • Queeste (Alkmaar)

Wat ga je doen?

Minimaal 16 uur per week, uren in overleg

Ben jij een gedreven professional die gezinnen een stap verder wil helpen? Voor ons team Specialistische Ambulante Gezinsondersteuning bij Queeste zijn we op zoek naar een enthousiaste en betrokken Ambulant Gezinsbegeleider! In deze functiekrijg je de kans om écht verschil te maken in het leven van gezinnen die jouw steun hard nodig hebben. Klinkt dit als jouw volgende uitdaging? Lees dan snel verder!

Wat ga je doen?

Als Ambulant Gezinsbegeleider werk je samen met collega’s binnen het kader van 1 gezin, 1 plan, waarbij je rechtstreeks in het gezin aan de slag gaat. Je stemt samen met het netwerk van de cliënt(en) af wat er nodig is om ouders en kinderen te ondersteunen in hun opvoedtaken en om een stabiele thuissituatie te bevorderen. Jij bent het aanspreekpunt voor het gezin en biedt begeleiding bij noodzakelijke veranderingen, zowel in vrijwillige trajecten als in situaties waar in een later stadium een gedwongen maatregel nodig kan zijn. De hulp die je biedt varieert van kortdurende ondersteuning tot langdurige begeleiding, afgestemd op de behoeften van het gezin

In jouw rol bouw je een vertrouwensrelatie op met het gezin, zodat jullie samen kunnen werken aan hun doelen. Als expert signaleer je veranderingen die van invloed kunnen zijn op de veiligheid en het welzijn van de cliënt, waarbij je tijdig kunt ingrijpen indien nodig.

In deze veelzijdige functie ben je van grote betekenis voor het welzijn van gezinnen en draag je bij aan hun kracht en stabiliteit.

Ons gezinsteam wordt ondersteund door gedragswetenschappers en een systeemtherapeut. We zijn een team in ontwikkeling, wat mooie kansen biedt om actief bij te dragen aan onze werkwijze!


Wat zijn je taken en verantwoordelijkheden?

  • Afstemmen met het netwerk van de cliënt(en), zoals hulpverleners, jeugd- en gezinscoaches, voogden, en anderen;
  • Begeleiden van ouder(s) in de opvoedsituatie op basis van gestelde doelen, in samenwerking met het (hulpverlenings)netwerk;
  • Opstellen, uitvoeren, en evalueren van begeleidings- en behandelingsdoelen als onderdeel van het zorgplan;
  • Bieden van procesmatige en doelgerichte begeleiding binnen langdurige en kortdurende trajecten, met inzet van passende methodieken.
  • Samen met de regiebehandelaar en collega’s zorgdragen voor een veilig opvoedklimaat.
  • Beheren van het zorgdossier, inclusief rapportage en registratie.
  • Waar mogelijk extra taken oppakken, zoals het plannen van multidisciplinaire overleggen, deelnemen aan externe overleggen, en fungeren als contactpersoon.


Waar ga je werken?
Queeste is gevestigd in Alkmaar. We bieden zorg aan cliënten met psychiatrische en/of psycho-sociale problematiek, waarbij we geen leeftijds- of IQ-grenzen hanteren. In onze visie gaan we ervan uit dat een mens veel meer is dan zijn problemen:
We kijken naar ‘heel de mens’.

Queeste is onderdeel van de Raphaëlstichting, een organisatie die zich inzet voor mensen met een verstandelijke beperking, psychiatrische problematiek of niet-aangeboren hersenletsel. De stichting biedt zowel woonzorg als ambulante begeleiding en behandeling voor volwassenen en jeugd en heeft locaties in diverse regio’s, waaronder Haarlem, Middenbeemster, Alkmaar en Schoorl. De Raphaëlstichting gelooft in de kracht van een holistische benadering, waarbij de behoeften en mogelijkheden van cliënten centraal staan.

Past deze vacature bij jou?

Dit neem je mee:

De collega die we zoeken kan goed signaleren, analyseren en organiseren en heeft al enige ervaring met (psychiatrische) problematiek. Vanuit je ervaring en deskundigheid bouw je een sterke vertrouwensrelatie op. Je bent in staat samen te werken en kan ook goed feedback geven en ontvangen. Een crisissituatie geeft je geen stress, je kan goed ad hoc handelen. Wat betreft communicatie weet je goed contact te leggen en op de juiste manier zaken te rapporteren. Meer specifiek:

  • Je hebt een relevante opleiding afgerond op hbo-niveau;
  • Je hebt enige ervaring met het werken met gezinnen met complexe problematiek;
  • Je bent bekend met IAG en PPG;
  • Je bent flexibel in werkuren en dagen als dit nodig is;
  • Je kunt casemanagement dragen;
  • Je bent in bezit van een SKJ-registratie;
  • Je bent in bezit van een rijbewijs B en auto.

Dit bieden we:

  • Een maandsalaris tussen de €3107,- en €4436,- (schaal 50 CAO Gehandicaptenzorg) op basis van een 36-urige werkweek. Het exacte salaris wordt afgestemd op de opleiding, kennis en ervaring die je meebrengt;
  • Een jaarcontract tussen de 16-32 uur per week, met uitzicht op een vast dienstverband;
  • Eindejaarsuitkering van 8,33% van het bruto jaarinkomen en een vakantietoeslag van 8% per jaar;
  • De keuze uit interessante secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder een fietsplan, een computerplan of de keuze om hier vakantie-uren van te kopen.
  • Pensioenopbouw via Pensioenfonds Zorg & Welzijn, collectiviteitskorting op je zorgverzekering en reiskostenvergoeding conform CAO Gehandicaptenzorg
  • 10% personeelskorting in onze winkels;
  • Leuke bonusregeling bij het aandragen van je nieuwe collega’s;
  • Ontwikkel- en opleidingsmogelijkheden. De Raphaëlstichting stimuleert kennisuitwisseling en persoonlijke groei;
  • Een leuke baan waarin je veel vrijheid en flexibiliteit hebt!

Dit is handig om te weten:

  • Ben jij helemaal enthousiast geworden en zie jij jezelf bij ons werken als Ambulant Gezinsbegeleider? Solliciteer dan direct via de solliciteerbutton!
  • Heb je nog vragen? Dan kun je contact opnemen met Elbrig van der Poel, Zorgmanager Queeste, via: evanderpoel@raphaelstichting.nl;
  • Een VOG aanvraag en referentiecheck zijn onderdeel van de sollicitatieprocedure;
  • Interne kandidaten hebben bij gelijke geschiktheid voorrang;
  • Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

of